Lao-Tzu

“In the pursuit of knowledge, every day something is added.

In the practice of the Tao, every day something is dropped.

Less and less do you need to force things, until finally you arrive at non-action.

When nothing is done, nothing is left undone.

True mastery can be gained by letting things go their own way.

It can’t be gained by interfering”.

Bron: Lao-Tzu, Tao Te Ching, The book of the Way (vertaling van Stephen Mitchell).

Wat ik vooral inspirerend vind aan deze (en vele andere) teksten (vertalingen) van Lao Tzu is het terugkerende thema van het loslaten van dingen. Het meegaan met de zogenaamde ‘flow’. Ja, soms is het nodig om in te grijpen, om actief iets te veranderen aan een situatie. Maar je zult merken dat een probleem of een situatie meestal vanzelf in iets anders verandert.

Ook tijdens een leerproces van een kind zul je heel veel momenten tegenkomen waarbij iets ‘fout’ gaat en je geneigd bent in te grijpen. Maar probeer eens een stap terug te nemen en eerst bij jezelf na te vragen waarom je wilt ingrijpen. Een fout is niet per definitie fout, soms ligt het er maar net aan van welk perspectief je iets bekijkt. 1 + 1 = 2, maar 1 + 1 is ook 11.

Kinderen zullen zelf uiteindelijk veel van hun fouten gaan inzien. Ze zullen leren dat er vanuit hun omgeving bepaalde verwachtingen zijn. Dat de norm in de maatschappij, 1 + 1 dus 2 is. Ook met het maken van grammatica foutjes of het ‘verwarren’ van een b met een d kunnen we dit toepassen. Het is in mijn beleving veel belangrijker om het enthousiasme van kinderen te koesteren en niet gelijk alles proberen te corrigeren.

Vorige
Vorige

Fantasy and learning

Volgende
Volgende

Motivatie om te beginnen